Πέμπτη, 1 Μαρτίου 2012

Νεράντζι γλυκό του κουταλιού


Εποχή για γλυκά του κουταλιού. Τα εσπεριδοειδή είναι στο φόρτε τους και είναι ώρα να τα αξιοποιήσουμε. Γλυκάκια υγιεινά, μυρωδάτα , που καταναλώνονται και από νηστεύοντες και από μη νηστεύοντες και δημιουργούν τις λιγότερες ενοχές όταν θέλουμε να γλυκαθούμε. Εξάλλου τα γλυκά από φλούδες εσπεριδοειδών ή από ολόκληρα τα φρούτα, είναι από τα καλύτερα γαρνιρίσματα ή συστατικά άλλων γλυκισμάτων.

Είχα την τύχη φέτος να με προμηθεύσουν δυο καλοί φίλοι με ολόφρεσκα κουμ κουάτ από το δέντρο της αυλής τους. Βλέπετε το κουμ κουάτ δεν είναι πια κερκυραϊκό προνόμιο.
Έφτιαξα το γλυκό μου με τη συνταγή της Εύας απότο funky cook και χρησιμοποίησα και μια ποσότητα κουμ κουάτ για να φτιάξω λικέρ.
Συνταγή από το βιβλίο της Κικής, με μια μικρή παρέμβαση: επειδή το σιρόπι του γλυκού έγινε αρκετό, όσο περίσσεψε το κράτησα σε ένα βάζο και το χρησιμοποίησα στο λικέρ αντί να φτιάξω καινούριο με ζάχαρη και νερό.Αναμένω τα αποτελέσματα...
Έφτιαξα και το πορτοκάλι μου όπως κάθε χρόνο. Όταν ήρθε η τεράστια τσάντα με  νεράντζια σαν πεσκέσι από την θεία μου με έπιασε κατ’ αρχήν μια βαρεμάρα εδώ που τα λέμε… Δεν είναι και εύκολο να τρίψεις τόσα νεράντζια! Σκεφτείτε ότι βγήκαν παραπάνω από  100 κομμάτια γλυκού! Η προσφορά της μητέρας μου να τα τρίψει εκείνη ήταν θεόσταλτη. Έτσι έφτιαξα  και το νεραντζάκι μου! Τρία πορτοκαλόχρυσα γλυκάκια αυτή τη στιγμή στο ντουλάπι μου και καιροφυλακτώ για περγαμόντα ή κίτρα…
Η ποσότητα της ζάχαρης στην συνταγή που έχω από τη μητέρα μου, λέει για ένα κιλό ζάχαρη ανά 30-35 κομμάτια γλυκού. Η συμβουλή της είναι  να προσθέτω και μια κούπα ακόμη. Υποθέτω λοιπόν ότι η αρχική αναλογία ήταν  στα 35 κομμάτια μια οκά ζάχαρη.
Όταν πήρα έτοιμα (και τυλιγμένα παρακαλώ) 50 κομμάτια, υπολόγισα  1,5 κιλό ζάχαρη αλλά έβαλα και μια κούπα ακόμη. Τα ζύγισα για να μπορώ να σας δώσω περισσότερες πληροφορίες και ήταν (τα 50 κομμάτια) ένα κιλό. Άρα μπορώ να πω ότι μια καλή αναλογία είναι  1:1,5. Έχουμε και λέμε λοιπόν:
Υλικά:
8 νεράντζια  από τα  οποία θα προκύψουν 32-35 ρολά νεράντζι
1 κιλό ζάχαρη και μια κούπα ακόμη
3  κούπες νερό
Χυμό ενός λεμονιού

Επί το έργον:
Πλένουμε πολύ καλά τα νεράντζια και τρίβουμε με πολύ λεπτό τρίφτη την εξωτερική τους επιφάνεια χωρίς να φτάσουμε μέχρι το άσπρο μέρος. Χαράζουμε τη φλούδα όπως όταν καθαρίζουμε τα πορτοκάλια σε 3-5 κομμάτια και την βγάζουμε προσεκτικά .Η ψίχα δεν χρησιμοποιείται.
Την τυλίγουμε σε ρολά και τα στερεώνουμε με 1-2 οδοντογλυφίδες. Τα ξεπλένουμε και τα βάζουμε σε κρύο νερό σε μεγάλη κατσαρόλα να βράσουν 10 λεπτά.
Στραγγίζουμε το νερό , ξαναγεμίζουμε την κατσαρόλα και ξαναβράζουμε άλλα 10 λεπτά. Επαναλαμβάνουμε για τρίτη φορά τη διαδικασία αλλά τώρα αφήνουμε να βράσουν μέχρι να μαλακώσουν.Χύνουμε το τελευταίο νερό , γεμίζουμε την κατσαρόλα με κρύο και τα αφήνουμε για 12-24 ώρες να γλυκάνουν αλλάζοντας 2-3 φορές το νερό. 
Όταν έχουν πια φτάσει στο σημείο ξεπικρίσματος που μας αρέσει, τα βγάζουμε σε στραγγιστήρι, και αφαιρούμε τις οδοντογλυφίδες. Όταν στραγγίξουν τα πολλά υγρά τους, τα σφίγγουμε ελαφρά στη χούφτα μας προσέχοντας να μη σπάσουν .
Τα απλώνουμε σε στεγνή καθαρή πετσέτα . Μη φοβάστε την ελαφρά παραμόρφωση, επανέρχονται .Τα αφήνουμε καμιά ωρίτσα να στεγνώσουν.Βάζουμε τη ζάχαρη με το νερό να βράσουν για 10 λεπτά και βάζουμε τα ρολά  μέσα στην κατσαρόλα . Αφήνουμε να βράσουν για 10 λεπτά . Αυτά θα ρουφήξουν σιρόπι και θα επανέλθουν στο αρχικό τους σχήμα. Αν δημιουργηθεί αφρός τον βγάζουμε προσεκτικά με ένα κουτάλι χωρίς να παίρνουμε σιρόπι, όσο γίνεται...
Τα αφήνουμε να σταθούν για 12 ώρες τουλάχιστον, προσθέτουμε το χυμό λεμονιού και ξαναβράζουμε το γλυκό μας ως ότου δέσει. Δοκιμάζουμε αν είναι δεμένο όπως τα υπόλοιπα γλυκά κουταλιού που έχω δώσει. Νομίζω ότι πιο αναλυτικά η περιγραφή είναι στο πράσινο νεραντζάκι ,  αλλά και στις γενικές τεχνικές. Η θερμοκρασία  του δεμένου σιροπιού ήταν 105 βαθμοί όταν τη μέτρησα με το ειδικό θερμόμετρο.  Όταν είναι έτοιμο το γλυκό μας το βάζουμε σε αποστειρωμένα βάζα και τα αναποδογυρίζουμε μέχρι να κρυώσουν εντελώς.
Παρατηρήσεις:
1)      Οι περισσότεροι θυμούνται τα νεράντζια να περνιούνται σε κλωστές και να δημιουργούν μεγάλα πορτοκαλί κολιέ. Κολαΐνες τα λέγαμε εμείς . Και οι οδοντογλυφίδες πολύ καλή δουλειά κάνουν και μάλλον απλουστεύουν τη διαδικασία. Εγώ τις στεγνώνω και τις κρατάω για να κλείνω ρολάκια κρέατος ή ψαριού.Έτσι δεν πάνε χαμένες…

2)      Αντί χυμό λεμονιού μπορούμε να βάλουμε 1 κουταλιά γλυκόζη αν δεν μας ενοχλεί η επίγευση που αφήνει.

3)      Το πόσο θα γλυκάνουμε τα νεράντζια μας και γενικά τα εσπεριδοειδή είναι θέμα γούστου.Εγώ δοκιμάζω μια γωνίτσα φρούτου. Πρέπει όμως να ξέρουμε ότι μετά το βράσιμο στο σιρόπι δεν ξεπικρίζουν άλλο, όπως επίσης δεν μαλακώνουν άλλο. Αντιθέτως, σκληραίνουν ελαφρά.

4)      Στα εσπεριδοειδή δεν συνηθίζω να βάζω άλλο αρωματικό γιατί θεωρώ ότι είναι αρκετό το δικό τους άρωμα. Αν θέλουμε να βάλουμε κάποιο, ταιριάζει η βανίλια περισσότερο από τα υπόλοιπα κατά τη γνώμη μου.

Καλό μήνα σε όλους!

20 σχόλια:

  1. Καλό μήνα!Απο τα αγαπημένα μου γλυκά του κουταλιού!Απίθανη γεύση!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ελένη σ' ευχαριστώ. Κι εγώ πιστεύω ότι τα γλυκά από εσπεριδοειδή είναι τα καλύτερα!

      Διαγραφή
  2. Θα ομολογήσω ότι πιο πολύ απ' όλα ζήλεψα τα κουμ κουατ, δεν νομίζω να έχω καμιά ελπίδα να βρω πουθενα:(
    Το νεραντζάκι είναι από τα αγαπημένα μου γλυκά του κουταλιού, σου έγινε υπέροχο!
    Καλό μήνα, φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έλενα δεν ξέρεις πόσο το χάρηκα αυτό το πεσκέσι των φίλων μου. Και είναι βέβαια χρονοβόρο, αλλά δεν έχει κόπο γιατί δεν θέλει να τρίψουμε τη φλούδα

      Διαγραφή
  3. Τέλειο!Φταίω εγώ που σου έδωσα βραβείο;Θα φτιάξω αν γλυτώσω μερικά νεράτζια από τον στίφτη του άντρα μου που τα πίνει(τα θεωρεί θεραπευτικά...)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ωραία Όστρια!Δεν θα πάει χαμένη και η ψύχα :-)

      Διαγραφή
  4. Είχα μπόλικα κουμ κουατ απο την γλαστρα μου! Θέλω πολύ να δοκιμάσω να φτιάξω γλυκό του κουταλιού γιατί παρότι μπελαλίδικο αξίζει τον κόπο! Ιδίως το νεράτζι!!! Δεν πειράζει το άσπρο μέρος της φλούδας; Αυτό δε χρειάζεται να το αφαιρέσουμε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όχι καλή μου D&C! Ίσα ίσα που είναι ωραία τα χοντρόφλουδα. Απλώς θέλει αρκετό ξεπίκρισμα

      Διαγραφή
  5. Ετοιμάζομαι για περγαμόντο, θα το είχα φτιάξει αν είχαμε ρεύμα αλλά η κ. ΔΕΗ μας περιποιήθηκε δεόντως.
    Ζήλεψα το κουμ κουάτ χωρίς να το έχω φάει ποτέ θα ήθελα να πειραματιστώ μαζί του.
    Καλό μήνα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν έχω βρει ακόμη το περγαμόντο που θέλω για γλυκό Ξανθή. Το κουμ κουάτ εκτός από νόστιμο είναι και υπέροχο στην εμφάνιση!

      Διαγραφή
  6. απαπααπαπαπαπααπ!!!!!!!!!ΤΕΛΕΙΟ!!!!!!!!!!!!ΑΓΑΠΩΩΩΩ ΠΟΛΥ!!!!ΤΑ ΓΛΥΚΑ ΤΟΥ ΚΟΥΤΑΛΙΟΥ!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Και η μανούλα μου φτιάχνει!!! Περγαμόντο μάλιστα με προμήθευσε αρκετό πριν να φύγω! Φτιάχνει όμως και σταφύλι και...αυτό που είναι κόκκινο...αχ πως το ξέχασα και μου αρέσει τόοοοοοσο πολύ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όλες ου μανούλες Μαρίνα μου έφτιαχναν πάντα γλυκά του κουταλιού. Εννοείς το κυδώνι;

      Διαγραφή
  8. ΠΟΛΥ ΟΜΟΡΦΕΣ ΟΙ ΣΥΝΤΑΓΕΣ ΣΟΥ ...ΚΑΛΩΣ ΣΕ ΒΡΗΚΑ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Νένα καλώς όρισες! Σε ευχαριστώ για την επίσκεψη και το σχόλιο.

      Διαγραφή
  9. Είναι θεικά τα γλυκά του κουταλιού!!!
    Χαρά στο κουράγιο σου Vitaki μου τα έκανες όλα και φαίνονται τέλεια!!!
    Φιλάκια πολλά!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Σε ευχαριστώ για την ανάρτηση αυτή!!!
    Θα την χρησιμοποιήσω.
    Φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Καλησπέρα και συγχαρητήρια για τις ωραίες συνταγές! Θέλω να ρωτησω για το ζυγισμα στο γλυκο κουταλιου νερατζακι.Τα ζυγιζουμε αφου τα εχουμε κάνει ρολακια και τα εχουμε βρασει και στιψει η πριν απο αυτήν την διαδικασία;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ πολύ για τα καλά σας λόγια. Ζυγίζουμε τις φλούδες πριν τις βράσουμε.
      Εξάλλου όπως γράφω η αρχική συνταγή δεν τα ζυγίζει καν, απλά μετρά τα ρολάκια.

      Διαγραφή

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails