Τετάρτη, 29 Φεβρουαρίου 2012

Μαραθοτηγανίτες

Συνταγές με αγάπη, από αγάπη, για αγαπημένους, από αγαπημένους,  μας προτρέπει να δημοσιεύσουμε το ολοκαίνουριο blog  Παιχνίδιατης Κουζίνας που έστησαν οι καλές μας φίλες  Ξανθή και Μωβ Θάλασσα και Πρασινάδα. Ίσα που προλαβαίνω σήμερα να δηλώσω τη συμμετοχή μου, αφού η προθεσμία τελειώνει με το τέλος του Φλεβάρη.Η συμμετοχή μου είναι μια λιτή συνταγή. Μια συνταγή της cucina povera όπως λέω δανειζόμενη τον ιταλικό όρο, τις συνταγές με τα απλά τοπικά υλικά που έχουν σχεδόν μηδενικό κόστος  αλλά  το αποτέλεσμά τους είναι μεγαλύτερο από το «άθροισμα»  των υλικών τους .
Για μένα το πιο αγαπημένο χορταρικό από όλα της πατρίδας μου- κι έχουμε άφθονα- είναι το μάραθο. ΤΟ μάραθο , ή Ο μάραθος είναι ένα χορταράκι που αν ζούσα εκτός Κρήτης θα το έπαιρνα και θα το φύτευα στον κήπο μου για να μου τη θυμίζει. Αν κάνω μια βόλτα στην κοντινή μου εξοχή μπορεί να γεμίσω σε 10 λεπτά μια ολόκληρη σακούλα αγριομάραθα. Στην Κρήτη δεν το έχουμε μόνο για μυρωδικό. Στήνουμε ολόκληρα πιάτα με μάραθα. Φαγητά κατσαρόλας  με βασικό υλικό το μάραθο και πίτες και πιτάκια που μοσχομυρίζουν. Σε πολλούς δεν αρέσει η τόσο έντονη γεύση του και μυρωδιά του  και το συνηθίζουν μόνο σαν μυρωδικό, αλλά εμείς εδώ το χρησιμοποιούμε και έτσι (σαν αρωματικό) και αλλιώς (σαν βασικό χορταρικό φαγητών , συνδυασμένο με ψάρι ή κρέας ή χοχλιούς).


Μαραθοτηγανίτες  λοιπόν με μυρωδάτο μάραθο, το αγαπημένο μου χορταρικό. Τους  έφτιαξα  (γένους αρσενικού παρακαλώ ! Στην Κρήτη είναι ο τηγανίτης και όχι η τηγανίτα!) για το τραπέζι της Καθαράς Δευτέρας και σας τους προτείνω για όλη τη Σαρακοστή.

Υλικά:
1 μεγάλο ματσάκι μάραθο
1 μέτριο ξερό κρεμμύδι
3-4 κουταλιές ελαιόλαδο

Μισή κούπα νερό
Περίπου μια κούπα αλεύρι που φουσκώνει μόνο του (ή για όλες τις χρήσεις με ένα κουταλάκι μπέικιν)
Αλάτι
Πιπέρι

Ελαιόλαδο για το τηγάνισμα
Επί το έργον:
Καθαρίζουμε τα μάραθα και αφαιρούμε τα σκληρά κοτσανάκια. Τα βάζουμε σε μπολ με μπόλικο νερό και λίγο αλάτι και τα αφήνουμε για λίγη ώρα για να φύγουν οι σκόνες τους. Μετά τα πλύνουμε αρκετές φορές μέχρι να είναι εντελώς καθαρό το νερό που αφήνουν.

Σε κατσαρόλα σωτάρουμε το κρεμμύδι με το λάδι να μαραθεί και προσθέτουμε τα μάραθα ψιλοκομμένα. Αφήνουμε να χαμηλώσουν στην κατσαρόλα και να βράσουν για κανένα δεκάλεπτο, προσθέτοντας αν χρειαστεί λίγο νεράκι. Τα κατεβάζουμε από το μάτι, τα βάζουμε σε μπολ ανάμειξης και με ένα μαχαίρι τα κόβουμε σε ακόμη μικρότερα κομμάτια αν χρειάζεται. Πρέπει να έχουμε περίπου μια κούπα ψιλοκομμένα τσιγαριστά μάραθα.


Αλατοπιπερώνουμε, προσθέτουμε μισή κούπα νεράκι και λίγο λίγο το αλεύρι μέχρι να έχουμε ένα πηκτό χυλό που να στέκεται στο πηρούνι. Βάζουμε ελαιόλαδο σε τηγάνι να κάψει και με ένα κουτάλι ρίχνουμε κουταλιές από το χυλό. Πρέπει να είναι καυτό για να μη "λαδοπίνουν", αλλά όχι να έχει φτάσει σε σημείο να καπνίζει. Πρέπει να είναι τραγανοί και να έχουν τηγανιστεί και στο εσωτερικό τους, να μην είναι σαν λάσπη.
Όταν τηγανιστούν από μια πλευρά, γυρίζουμε να τηγανιστούν και από την άλλη και τους βγάζουμε σε χαρτί κουζίνας. Σερβίρονται ζεστοί με ή χωρίς  λεμόνι .


Παρατηρήσεις:
1)Μπορούμε να προσθέσουμε στο χυλό ένα σφηνάκι ρακή ή ούζο για περισσότερο άρωμα.
2)Συνηθίζω να σοτάρω και να μαγειρεύω λίγο τα μαραθάκια πριν τα χρησιμοποιήσω για τους μαραθοτηγανίτες . Μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε και ωμά αλλά θεωρώ ότι γίνονται καλύτεροι έτσι.
3)Μπορούμε να προσθέσουμε τυρί και αυγό στο μείγμα. Εγώ τότε προσθέτω περισσότερο αλεύρι και κάνω το μείγμα πιο σφικτό ώστε να πλάθονται σαν κεφτέδες. Τους λέω μάλιστα μαραθοκεφτέδες. Επειδή όμως είναι Σαρακοστή, προτείνω τη νηστίσιμη εκδοχή.
      Καλημέρα από μια κάτασπρη γειτονιά της Κρήτης!



36 σχόλια:

  1. καλημερααααααααα....είναι κάτι το οποίο δεν έχω δοκιμάσει...αλλά επειδή μ αρέσουν τέτοιου είδους κεφτέδες θα το δοκιμάσω σίγουραααα....φαίνονται τόσο λαχταριστοί!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. tanyadmin να τους δοκιμάσεις αν σου αρέσει το μάραθο. Αλλιώς, κάνε τους με κάποιο άλλο χόρτο.

      Διαγραφή
  2. Το ίδιο fun του μάραθου είναι και ο πατέρας μου.Έχει γεμίσει το κτήμα με αυτό το κάπως έντονο στη γεύση και στη μυρωδιά χορταρικό.Η αγαπημένη του συνταγή είναι φασόλια με μάραθο... Καλημέρα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όστρια είναι από τα μυρωδικά που έχουν φανατικούς φίλους. Υπάρχουν όμως και κάποιοι που το θεωρούν πολύ βαρύ!

      Διαγραφή
  3. Και έλεγα ότι η συμμετοχή μου θα ήταν η τελευταία στα Παιχνίδια της Κουζίνας χα χα χαα!!!!
    Εγώ Βαγγελίτσα μου το μάραθο ομολογώ το βάζω μόνο σε πίτες και πιτάκια, δεν έχω δοκιμάσει να το κάνω με κρέας ακόμα, αλλά το έχω στο πρόγραμμα!
    Φιλιά, καλή σου μέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έλενα τελευταία και καταιδρωμένη που λένε :-)
      Πρέπει να το δοκιμάσεις και με κρέας και με ψάρι. Είναι πολύ νόστιμο

      Διαγραφή
  4. Κι εγώ, λατρεύω το μάραθο! Να φανταστείς, ενώ φυτρώνει μπόλικος στην περιοχή, μεταφύτεψα και στον κήπο μου, να τον έχω πρόχειρο! Λες να οφείλεται στο κρητικό μου γονίδιο αυτή η αδυναμία; Γιατί κι εδώ τον χρησιμοποιούν φυσικά, αλλά ως συμπληρωματικό, όπως λες. Εγώ τον χρησιμοποιώ σε μεγάλες ποσότητες. Καλή Σαρακοστή Vita μου! Υπέροχοι οι μαραθοτηγανίτες!:) (Α! Σού'χω ερωτησούλα στην προηγούμενη ανάρτηση)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όλγα σκέψου ότι στην Θεσσαλονίκη που δεν υπήρχε τα χρόνια εκείνα τα παλιά που σπούδαζα, μου τον έστελνε η μάνα μου αεροπορικώς τέτοια εποχή :-)

      Διαγραφή
  5. ουπς! στην προ-προηγούμενη ανάρτηση εννοούσα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το ψάχνω το θέμα και θα έχεις σύντομα απάντηση :-)

      Διαγραφή
  6. Καλημέρα και απο μένα!!!Καλως σε βρήκα στο νοστιμότατο και εξαιρετικό σου blog!!!Πολύ μυρωδάτοι και σίγουρα πεντανόστιμοι οι κεφτέδες σου.Το μάραθο έχει απίστευτη μυρωδιά!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ελένη καλώς όρισες! Σε ευχαριστώ για την επίσκεψη και το σχόλιο και γιατί μου έδωσες την ευκαιρία να βρω το αξιόλογο blog σου :-)

      Διαγραφή
  7. Αχ φέτος έκοψα τις εκδρομές και που να τον βρω στην Αθήνα, αυτός που πωλούν στη λαϊκή καμιά σχέση!!
    Σε ευχαριστούμε πολύ για τη συμμετοχή σου!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αχ καλή μου να μη σου βάλω λίγο στο πακετάκι!

      Διαγραφή
  8. Παρα πολυ νοστιμη φαινονται...καλως σας βρηκα!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλώς όρισες Βίκυ. Σ' ευχαριστώ για την επίσκεψη και το σχόλιο.

      Διαγραφή
  9. ax! tis ftiaxnoune sto Karampournaki (Karaburun)
    kai i giagia mou pou menei sto Kordeleio.
    alla den exw dei kanenan na tis kserei sti Smyrni -ektos apo to kanoniko tropo pou ftiaxnoume me arni & aleyrolemono ktlp)
    zilepsa kai ayrio tha tis ftiaksw amesos!
    :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Özlemaki είναι ωραίος μεζές. Με ψάρι δεν το φτιάχνετε; Εμείς το βάζουμε σε πολλές συνταγές. Το καλύτερό μου είναι με χοχλιούς

      Διαγραφή
  10. Τέλεια η συνταγή σου Vita, ότι πρεπει για τη νηστεία, και εγώ τρελλαίνομαι για το μαραθο!

    Επιτέλους είδατε άσπρη μέρα!! Απο ποια περιοχή είναι η φωτογραφία?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Άννα καλώς ήρθες και ευχαριστώ για το σχόλιο.
      Είμαι στην ενδοχώρα του ν.Ηρακλείου.

      Διαγραφή
  11. Απαντήσεις
    1. Πήτερ άνοιξη χιονισμένη , αλλά μυρωδάτη :-)

      Διαγραφή
  12. Η Κρήτη χιονισμένη? Ωχ! Με το καλό να σας έρθει η άνοιξη!
    Οι μαραθοτηγανίτες λαχταριστοί! Αγαπησιάρικοι σαν το νησί! Φιλάκια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγγελική μου μια μέρα είχαμε χιόνι όλη κι όλη αλλά ομόρφυνε τα πάντα!

      Διαγραφή
  13. Εκτός από το χιόνι-τί όμορφα που θα είναι!!!

    Δεν ξέρεις τί μαχαιριά ήταν αυτή σου η ανάρτηση,Βίτα μου! Δεν βρίσκω μάραθο εδώ,κλαψ σνιφ... Η εισήγηση γλάστρας όμως θα μπει στα υπόψιν,κάπως πρέπει να φέρω μάραθο στο σπίτι!
    Για μερικές μέρες θα έχουμε το άρωμα από τους τηγανίτες σου,τί τέλειοι που φαίνονται!!!

    πολλά πολλά φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θάλασσα να βάλεις ένα κλαδί σε γλάστρα. Είναι εύκολη η καλλιέργειά του και είναι από τα πιο νόστιμα μυριστικά. Εντάξει, εσείς έχετε άλλα που δεν έχουμε εμείς :-)

      Διαγραφή
  14. Δεν έχω φάει ποτέ... Δεν χάνω τίποτα να δοκιμάσω, άλλωστε από τις φωτογραφίες φαίνονται... μιααααμ!
    A και στην Κρήτη χιόνι; Άντε να τελειώσει όλο αυτό, να μυρίσει επιτέλους καλοκαιράκι!

    Καλό μήνα Vita!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Selcouth δεν μας φτάνουν τα χάλια μας έχουμε κάψει και διπλάσιο πετρέλαιο φέτος...
      Όμορφο είναι το άτιμο, αλλά το καλοριφέρδεν σταμάτησε να δουλεύει από χθες!

      Διαγραφή
  15. Την έχασα την άναρτηση σου Vita μου, και εγώ αγαπώ πολύ τον μάραθο! Τέλεια τα πιτάκια! Καλέ τι χιόνι είναι αυτό, θα τρελαθούμε χιονίζει στην Κρήτη και όχι στο Τορόντο!!
    Καλό μήνα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είδες Έρι; Χιόνι στην Κρήτη! Μια μέρα όλη κι όλη βέβαια αλλά καλό ήταν και φτάνει γιατί το πετρέλαιο έχει πάει 1,10 το λίτρο!

      Διαγραφή
  16. Καλέ σας χιόνισε; Ζηλεύω!
    Λοιπόν κι εμένα μου αρέσει ο μάραθος! Μου αρέσει η ουζένια γεύση του! Καλό μήνα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κική μια μέρα ήταν όλη κι όλη αλλά τη χαρήκαμε!

      Διαγραφή
  17. Σαββατοκύριακο Βαγγελιώ...
    που θα είμαι στο εξοχικό της φίλης μου,όπου έξω από το σπίτι υπάρχουν μάραθα και μάραθα και μάραθα...
    μ' αρέσει πολύ το μυρωδικό αυτό,αλλά μαραθοκεφτέδες δεν έχω φτιάξει ποτέ...
    το Σ/Κ λοιπόν,ήρθεν η ώρα τους,με το ουζάκι μας,που θα το πιούμε στην υγειά σου...
    καλό μήνα κοριτσάκι μου...-:))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Βιβή ειδικά με ουζάκι ταιριάζουν πολύ. Ελπίζω να περάσετε καλά!

      Διαγραφή
  18. και εδω στην ΑΘΗΝΑ η Πεντελη ειναι γεματη απο μαραθα
    ΜΑΡΙΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαρία καλώς όρισες. Τώρα όμως το Μάιο πρέπει να τα προσέχουμε τα μάραθα γιατί κάνουν κάμπιες. Δεν ήξερα ότι υπάρχουν και στην Πεντέλη!

      Διαγραφή

Related Posts with Thumbnails